Kidsen kan visst ta till sig Shakespeare

Berit Hammar hette en lågstadielärare. Hon var av den gamla skolan, så på musiklektionerna fick vi sjunga psalmer och lära oss operalibretton.

Det här var nu ingen för­beredande utbildning för Sigtuna Humanistiska ­Läroverk, det var en vanlig kommunal skola i en vanlig svensk småstad. Det var ­bara det att ­Berit tyckte att lite klassisk bildning inte kunde skada.

Som åttaåringar studerade vi (eller vad man nu gör i den åldern) Mozarts ”Trollflöjten” och Edvard Griegs ”Peer Gynt” som ­vore det ­Alfons Åberg.

Vi sjöng och lyssnade och tittade på VHS-upptagningar.

Och hur gick det då?

Jättebra, eftersom Trollflöjten handlar om fåglar i färgglada fjädrar och Peer Gynt om troll och olycklig kärlek.

Klassisk musik så barn­vänlig att den nästan ser special­designad ut.

Susanna Birgersson på DN föreslog i veckan att ­kulturbudgetens 230 ­miljoner kronor vikta till miljonprogram­- om­rådena skulle ­läggas på att sätta upp Shake­speare, i stället för att lära ut graffitimålning.

Det fick ­allehanda gatukonstnärer och betongvänstermänniskor att se rött:

”Skulle Shake­speare vara ­finare än graffiti?” och framför allt ”måste det alltid vara VITA MÄN som sätter kulturagendan?”

En outtalad fråga hängde strax därunder och klingade inte lika vackert: ”Hur ska förortskidsen kunna ta till sig Hamlet?”

Det beror förstås på hur man närmar sig honom.

När Berit berättade om Bergakungens sal visste vi inget om fin- och fulkultur. Vi blev kanske inga operakonnässörer, men vi fick i alla fall ett hum om att det svåra inte behöver vara så svårt.

Visst kan vi låta bli att ­lasta unga ryggsäckar med klassiskt kulturellt bagage, men vi har en skyldighet att inte luras.

Shakespeare tillhör västvärldens kulturarv på ett sätt som inga graffiti­konstnärer ännu gör (återstår att se om historien ­bedömer Banksy i nivå med Botti­celli) alldeles oavsett hur den vita manlighets­normen hjälpt honom till den positionen.

Det finns knappt en nutida film vars tema - förbjuden kärlek, svek, makt medelst mord - inte först ­avhandlats av Shake­speare.

Det har ungdomar som konsumerar blockbusterkultur nytta av att veta, eftersom det är ett redskap för att orientera sig i livet och världen. Till och med i förorten.

Följ ämnen i artikeln