1 år med Chat GPT: Nya verktyg, AI-buffé och chatt med Gustav Vasa (!)

Många var oroliga - men ny teknik har gett oss bättre, snabbare och vassare journalistik, skriver Aftonbladets stf ansvarige utgivare Martin Schori.

Aftonbladets AI-nav består av Martin Schori, biträdande redaktionschef, Katarzyna Rosiak, utvecklare, Mikaela Saletti, UX/design, Konrad Cronsioe, sidredaktör, Emilia Cederholm, breakingchef Sportbladet, Patrik Syk, poddproducent, Oleksandr Derechei, utvecklare, Moa Gårdh, produktchef och Elin Wieslander, onlineredaktör. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

I dag har det gått ett år sedan lanseringen av Chat GPT. Något som blev startskottet för ett aldrig tidigare skådat AI-race, där alla stora techjättar forcerade fram sina egna varianter.

 

Artificell intelligens var egentligen inte nytt alls, men Chat GPT revolutionerade den så kallade

generativa AI:n.Generativ AI är en typ av artificiell intelligens som skapar något nytt och unikt, som text, bilder, videor och digitala upplevelser. Tidigt slog experter fast att det här var ett ”Iphone-moment” och att branscher som den Aftonbladet verkar i skulle förändras för all framtid.

Exakt hur visste ingen. Branschkollegor runt om i världen mötte ofta den nya tekniken med skepsis och oro.

Vi på Aftonbladet såg också orosmolnen men försökte i stället vända på det. Hur kan vi använda det här för att det ska bli så bra som möjligt för vår publik och våra medarbetare?

I maj lanserade vi vårt första större lösning byggd på Chat GPT:s teknik: de AI-genererade artikelsammanfattningarna, som vårt produktteam byggt in i publiceringssystemet (du kan till se en sådan här ovan). Att ge publiken olika alternativ att ta del av våra nyheter är något vi vela göra länge och nu kunde vi det på ett enkelt sätt. De blev snabbt mycket populära, inte minst hos er yngre läsare.

Ett exempel på de AI-genererade artikelsammanfattningarna.

För sex veckor sedan kom nästa milstolpe: vi sjösatte en storsatsning på den nya tekniken med vårt AI-nav. Det är en grupp på sju medarbetare - journalister, utvecklare och designers - som jobbar heltid med att ta fram, experimentera och använda AI-teknik i Aftonbladet.

Då började vi, och kanske ni, också snabbt se resultat.

Kanske har ni stött på faktarutor, tidslinjer eller vårt sammanfattande format ”5 punkter” med fotnoten att materialet är framtaget ”med stöd av AI-verktyg från OpenAI och kvalitetssäkrad av Aftonbladet”?

Då är det ett av våra verktyg som jobbat (vi berättar alltid om vi använt AI!). Uppgifter som tidigare kunde ta timmar kan numera göras på några minuter. Bra för reportrarna, som får tid till annat, men också bra för läsarna, eftersom den här typen av jobb tidigare riskerade att prioriteras bort. Mer sammanhang, mer begriplighet. Win-win!

 

  • Vi har i dagarna också lanserat en intern “AI-buffé”, med verktyg som bland annat kan hjälpa journalister att skriva SEO-rubrikerRubriker som är optimerade för sökmotorer, som Google. och spåna fram uppföljningar på artiklar man skrivit.
  • Vi har använt ChatGPT:s senaste uppdatering för att ta fram ännu fler verktyg, bland annat “Kompisläsaren” som korrar och ger feedback på reportrarnas texter.
  • Vi har också startat en utbildning för alla medarbetare på Aftonbladet i hur man använder olika AI-verktyg.
Så här kan en faktaruta som tagits fram med AI-verktyg sett ut

De här nya verktygen handlar i mångt och mycket om att göra det arbete vi gör idag lite mer effektivt. Och kanske roligare. De ger också mer kontext och sammanhang för er läsare till komplexa skeenden. Vi har också använt AI för att granska propagandakanalen Riks och låtit läsarna chatta med Gustav Vasa (!).

Men än så länge har vi så klart bara skrapat på AI-ytan.

Nästa steg för oss (och andra medier) är att försöka använda tekniken för att göra ännu mer moderna nyhetstjänster.

Hur en sådan kan se ut gav jag några exempel på i den här artikeln. Det mest spännande (just nu, kanske man ska flika in) är hur AI kan hjälpa oss att ge er olika alternativ på hur ni vill ta del av våra nyheter. De nyss nämnda sammanfattningarna är ett litet steg på vägen, men den generativa AI:n kan i framtiden ge er läsare makten att bestämma själva. Vill ni lyssna på nyheten? Titta? Läsa långt eller kort? En sammanfattning i punktform? Läsa halva på bussen och lyssna klart på resten när du kliver av? Du kommer också få mer av nyheter du är intresserad av och lite mindre av annat, ett

”personaliserat”Personalisering är den process som används för att skräddarsy en tjänst, produkt, eller webbsida till en unik individ nyhetsflöde.  

 

Tills detta sker fortsätter vi experimentera med AI för att kunna göra ännu vassare journalistik. Och vi ser fram emot att höra vad ni tycker om det. Era tankar och åsikter är så klart avgörande för hur vi fortsätter utvecklas.

Vi är inte naiva för riskerna och utmaningarna med nya tekniken, men vi ser fram emot att omfamna den ännu mer, med er hjälp.