Larm: Nya bilar klarar inte ”svenskt” klimat

Publicerad 2016-06-23

För kallt klimat för att fungera?

Enligt analysföretaget Emissions Analytics ökar dieselbilars utsläpp om temperaturen är under 18 grader.

– Misstänker är att det är för att ge bilen bättre bränsleekonomi, säger företagets chef Nick Molden.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Diesel har varit rejält i skottgluggen sedan VW:s stora utsläppsskandal avslöjades för snart ett år sedan. Nu kommer ytterligare ett avslöjar från analysföretaget Emissions Analytics. I test av 213 dieselbilar från 31 olika märken upptäcktes en skrämmande sak. Utsläppen ökar när temperaturen är under 18 grader.

Ger bättre bränsleekonomi

Men än mer alarmerande är enligt organisationen att det hela verkar vara medvetet – och helt legalt.

Att dieselbilarna får släppa ut dessa mängder beror på ett kryphål i lagen som mer eller mindre anger att tillverkare tillåts stänga av utsläppskontrollerande enheter om det är för att skydda motorn.

– Jag skulle säga att från och med Euro5-generationen av bilar så är det väldigt spritt. Under 18 grader så har många ett högre utsläpp… misstanken är att det är för att ge bilen bättre bränsleekonomi, säger Nick Molden, chef för Emissions Analytics, till BBC.

Stänger av för tidigt

Molden säger att det är förståeligt att man vill skydda motorn, men anser att det ”temperaturspann” som tillverkarna tagit till är lite väl stort och misstänker att det ligger något annat bakom.

– Om vi pratar om att utsläppen ökar under noll [grader], så skulle det vara mer förståeligt – och det finns skäl till att motorn måste skyddas. Men vad vi har här är den udda situationen där tröskeln har sats alldeles för högt, vilket är överraskande, säger han.

Studien som företaget gjort visat att en bil som på pappret klarar kraven för Euro 5, släpper ut 3,6 gånger mer kväveoxider en vanlig sommardag. Om temperaturen däremot ”blir så låg” att den går under 18 grader – då sticker utsläppet iväg till 4,6 gånger mer än tillåtet.

Och det är inte bara den gamla generationens bilar det här gäller. Moderna Euro 6-dieslar släppte i Emission Analytics tester ut 2,9 gånger mer än tillåtet när det var över 18 grader varmt. När temperaturen sänktes sköt utsläppen i höjden och 4,2 gånger lagliga nivåer uppmättes.

Den här studien är en av flera som visar att temperaturen påverkar bilens utsläpp rejält. Här i Sverige där vi under stora delar av året bara kan drömma om 18 plusgrader – innebär det således att våra sprillans Euro 6-bilar inte skulle klara avgaskraven från 2005.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.