Elbilar är värre för hälsan än dieselbilar

Uppdaterad 2016-05-17 | Publicerad 2016-05-11

Forskning pekar mot att ”viktutsläppen” är farligare än avgaser

De sägs vara framtiden, men en ny studie fyller den framtiden med ett par frågetecken.

Elbilar och hybrider beskrivs nämligen inte bara vara smutsiga – de är värre än förbränningsmotorerna de ska ersätta.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Det är i en ny studie gjord av två forskare vid Edinburgh University som kommit fram till resultatet att elbilar och el-hybrider inte är så fantastiska som de påstås vara. I varje fall inte om man ser till utsläpp. Det rapporterar The Times.

Undersökningen visar nämligen de ”gröna” alternativen producerar lika mycket giftiga och hälsovådliga partiklar som dieselbilar.

Vikten har störst betydelse

Skälet: batterierna gör bilarna mycket tyngre – vilket innebär att de ”producerar” mer partiklar vid inbromsning och acceleration.

– Vi kom fram till att utsläpp som inte kommer från avgasröret, såsom bromsar, däck och vägen är bra mycket större än avgasutsläppet från moderna bilar. Dessa är mer giftiga än det som en modern motor släpper ut, så de lär vara nyckelfaktorer som ger hjärtattacker, strokes och astma när föroreningarna ökar, säger Peter Achten, en av de som genomfört undersökningen, till The Times.

Miljön eller hälsan

Självklart genererar även bilar med konventionell drivlina dessa typer av partiklar – men enligt rapporten innebär alltså extravikten, att elbilar och hybrider producerar upp till 24 procent mer.

Så resultatet är att det totala (lokala) partikelutsläppet i stort sett är detsamma mellan en vanlig dieselbil och en elbil – men att den senare skapar utsläpp som är farligare för oss människor.

Därtill rapporterar Daily Mail att en annan studie gjord vid University of Hertfordshire, bekräftar detta. I den undersökningen mättes utsläpp i en tunnel där det passerade 49 000 bilar om dagen. Där framkom det att varje bil producerade 34-39 mikrogram partiklar – men att endast en tredjedel kom från motorn.

Det finns dock flera som ifrågasätter den skotska utredningen, det rapporterar Ny Teknik. En av dem Gordon Strömfelt, elbilsexpert på Gröna Bilister, som dels tycker att begreppet ”EV” som används i rapporten är oprecist, samt att resultatet kan ifrågasättas.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln