Efter succéåret: Volvo tredubblar sin vinst

Publicerad 2016-02-18

Volvos VD Håkan Samuelsson vid smygpremiären av S90.

En rörelsevinst på 6,6 miljarder.

Fjolåret blev en succé för Volvo och modellframgångarna har givit resultat.

– Jag är nöjd att meddela 2015 års resultat med rekordförsäljning och tredubblad vinst, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Car Group.

Det går bra för Volvo, 2015 var året då man på allvar skakade av sig arvet från Ford-eran och började stappla mot en ljusare framtid. Storsuven XC90 kom ut på marknaden och hyllades och XC60 tog sig upp på toppen som Europas mest sålda i sitt segment.

Därtill sattes det ett historiskt försäljningsrekord på 503 127 bilar. Alltså första gången i Volvos historia som man nått en halv miljon.

– Med ett framgångsrikt 2015 bakom oss kommer Volvo Cars att gå in i nästa fas av sin transformation. När denna är gjord kommer Volvo verkligen vara en global biltillverkare i premiumsegmentet, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Car Group.

V90 presenteras i dag

Volvo Cars är i färd med att genomföra ett transformationsprogram omfattande 75 miljarder SEK som en del i sin långsiktiga ambition att etablera sig som en global premiumtillverkare. Målet är att nästan fördubbla sin försäljning till omkring 800 000 bilar per år på medellång sikt, något man ska lyckas med genom en kraftig förnyelse i produktportföljen.

Och en produkt som verkligen är rykande färsk är V90, kombin som Volvo kommer visa under dagen. Denna samt lyxsedanen S90 kommer att börja säljas till sommaren och därmed dra sitt strå till stacken.

Så 2016 ser onekligen ljust ut för Volvo – och räkna med att det blir rekord även i år.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln