7-särdeles rymlig

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-05-06

Renault Scénic har fått en storebror: Grand. Vi har kört den - och tittar på fler flexibla familjebilar

23 extra centimeter ger Grand Scénic ett mer vuxet uttryck.

De kompakta familjebussarnas anfader, Renault Scénic, har vuxit till sig.

Om några av passagerarna är barn rymmer den sju.

Med sju olika karossmodeller av Mégane redan ett drygt år efter introduktionen kan fransmännen inte anklagas för att ligga på latsidan.

Grand Scénic heter den allra senaste och är helt enkelt en förlängd Scénic.

Fem centimeter större hjulbas och dryga 18 centimeter längre överhäng bak skapar en hel del extra utrymme.

Till och med så mycket att man klämt in en tredje stolsrad där bak.

Sju sittplatser behövs i klassen, framför allt för att rå på konkurrenter som Peugeot 307 SW och VW Touran, som stoltserar med två extra stolar (som tillval).

Här slipper man dock släpa på stolarna in och ut ur garage vid behov som i Peugeot.

De göms som på VW Touran i golvet och lyfts smidigt upp med en hand.

Nödsäte

Men tredje stolsraden passar enbart barn upp till 160 centimeter och kan endast fungera som nödsäte för vuxna.

Som i en Porsche 911 alltså!

Lastutrymmet med tredje raden nedfälld blir riktigt bra och ger den plats som saknats i vanliga Scénic.

Och med alla säten uppe finns det ändå cirka 200 liter kvar att lasta i och det får anses som bra i klassen.

Sävligare i svängarna

Körmässigt skiljer sig inte Grand Scénic nämnvärt mot Scénic.

Det längre axelavståndet gör den dock lite sävligare i svängarna.

Testbilen hade dieselmotor, 1,9 dCi, som passar bilens karaktär ganska bra. Stark och hyfsat snål.

Till Sverige kommer även de två bensinvarianterna på 1,6 och 2,0 liter, samt en tvåliters turbo.

Turbomotorn hämtas från Laguna och har en trevlig karaktär.

165 hästar ger bilen skön knuff men verkar lite överdrivet i sammanhanget.

Säkerhetsmässigt är Grand Scénic svårslagen.

Med trepunktsbälten på alla platser och sidokrockkuddar för bröstkorg och krockgardin för huvud (dock inte till tredje raden) hjälper det Grand Scénic till 5 stjärnor i Euro Ncap.

Men måste alla varningssignaler vara så hysteriska?

Öppnas dörren innan bilen står helt still bryter helvetet lös. Likadant vid avstängning av motorn, utan att den elektriska handbromsen dragits ut.

Rymlig plånbok

För att inte tala om bältespåminnaren.

Ponera att du ska flytta bilen i ett parkeringsgarage till exempel, behövs bältespåminnare då?

Ändå skriker systemet ut sitt missnöje högt och tydligt och det är vansinnigt irriterande. Vi efterlyser ett lite smartare system med avstängning av pipande när bilen står still. Samt att larmet inte reagerar på att en kamera ligger på passagerarsätet.

Grand Scénic har vad som saknats: större bagageutrymme och en extra sätesrad.

Detta öppnar för en ny kundkrets, familjen med fler än två barn.

Men de bör ha en rymlig plånbok.

Scénic är inte billig, Grand Scénic drygt 10 000 dyrare.

Renault Grand Scénic 1,9dCi

Mer om familjebussarna

Rickard Sjösten

Följ ämnen i artikeln