Rolig reskamrat från KTM

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-17

Nya 990 SMT provkörd

Under en längre tid har KTM satsat hårt på olika former av Supermotos.

Nu breddar KTM utbudet ytterligare i och med lanseringen av deras nya 990 SMT, där modellbeteckningen SM betyder Supermoto och bokstaven T står för Travel som i resa.

Generellt sett brukar Supermotos vara skapta för 100 procent lek eller racing. Komforten samt räckvidden brukar således vara minimal. Touringmotorcyklar brukar erbjuda god komfort och rymligare bensintankar. Däremot brukar lekfaktorn sällan vara särskilt hög. I fallet med 990SMT har KTM valt att kombinera egenskaper från dessa två helt olika ”världar” och resultatet är väl så spännande.

Bra kontroll

Den vätskekylda och tvåcylindriga V-75-motorn är på 999 kubikcentimeter och med elektronisk bränsleinsprutning. Som bäst lär det finnas 115 hästkrafter och 97 newtonmeter vridmoment som bäst. Jag noterar även att insprutningen från Keihin har automatisk reglering för kallstart och elektronisk tomgångjustering.

Körställningen är upprätt och rymlig för min 183 centimeter långa kropp. Sadelns förardel har en skålad form och känns inledningsvis mycket bekväm. Sadelhöjden uppges vara 855 millimeter och jag når enkelt ner till backen med fötterna. Styret är brett och tillsammans med den upprätta körställningen bidrar det till bra kontroll över körningen och god överblick över trafiksituationen.

Lätt i kurvorna

990 SMT inger stort förtroende. Den svänger lätt och villigt även i de snävaste serpentinkurvorna. Dessutom är svängradien mycket bra vilket underlättar då det är dags att göra en u-sväng på den smala vägen. Samtidigt underlättas detta av att 990 SMT är mycket välbalanserad, smidig och lätt att handskas med.

Efter att jag avverkat strax över 13 mil börjar varningslampan för låg bränslemängd lysa, samtidigt som ett digitalt räkneverk visar antalet kilometer som bensinmängden varit låg. Enligt den tekniska specifikationen rymmer bensintanken 19 liter, precis som 990SM, och reservtanken lär vara på 3,7 liter.

Underbart nöje

Bromsarna och fjädringskomponenterna är av toppklass. De radiellt monterade fyrkolvsoken från Brembo greppar krig dubbla 305-millimeters skivor. De hejdar effektivt och med underbar fingertoppskänsla då det behövs. Fjädringens grundinställning duger gott även för ordenligt uppskruvat tempo, även då vägens skick är allt annat än bra.

Aldrig förr har en motorcykel med Supermotostuk varit så här pass praktiskt lagd. Att snurra omkring med den här på allehanda landsvägar är ett underbart nöje. Som pendlarhoj lär den inte gå av för hackor. Och aldrig tidigare har jag kört en touringmotorcykel som varit så här rolig att förflytta sig med.

Johan Ahlberg/Fastbikes.se

Start

Johan Ahlberg/fastbikes.se

Följ ämnen i artikeln