En sak är säker: svenskt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-07-16

Kör säkert - kör svenskt.

De svenska bilarna förstärker sin position som världens mest krocksäkra.

Volvo S80 får tillsammans med amerikanska Lincoln Town Car högsta betyg i det amerikanska krocktestet US Ncap tätt följda av Saab 9-5 och strax därefter Volvo S60 och Mercedes E-klass.

Verkliga livet består av tusentals olika krocktyper. De officiella och halvofficiella krockproverna däremot inskränker sig till några enstaka. US Ncap består av två prov: Frontalt in i en betongbarriär i 56 km/tim och en sidokrock. Europeiska Euro Ncap består av två andra krocktyper, i lite högre fart.

Bäst i flera tester

Att Ford Lincoln Town Car som bara säljs i USA optimeras för de amerikanska proven är inte mer förvånande än att Renault Laguna som bara säljs i Europa var första bil med fem stjärnor i Euro Ncap.

- Att vara bäst i ett enda krocktest räcker inte, säger Anders Lie på Vägverket, svensk representant i Euro Ncap. Man måste vara bra i flera olika test - och i verkligheten.

- Den bil som ligger i topp i Euro Ncap, US Ncap och dessutom hos engelska Which och svenska Folksam, den är säker på riktigt.

Därför räcker inte Renaults topplacering i Euro Ncap, och inte Lincolns i senaste US Ncap som presenterades i går.

Toppnoterad

Volvo och Saab däremot med toppnoteringar för både S60, S80 och 9-5 i både europeiska och amerikanska krocktester och som dessutom har framstolar med pisksnärtsskydd och bra resultat i den verkliga krockstatistiken, de är säkra i många typer av olyckor.

Den senaste omgången av US Ncap som utförs av amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA omfattar drygt 60 bilar.

Sämst är förvånande nog de amerikanska bilarna, bäst de europeiska.

NHTSA anmärker särskilt på att sidokrockar kan vara dödligt farliga i BMW 3-serie, där kan föraren få livshotanade bäckenskador, och i den nya jeepen Honda Element, där kan baksätespasssgerare få livshotande skallskador.

De bästa resultaten

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln