Grandis - bekväm för storfamiljen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-06-08

Mitsubishis nya familjebuss har hittat till Sverige

Ett år efter lanseringen i Japan har Mitsubishi Grandis hittat hit.

Grandis? Jo, det är ännu en praktisk familjebuss, den här med sex eller sju sittplatser.

Under det estetiska skalet på nya Grandis döljer sig en mycket praktisk bil. De två bakersta stolarna göms smidigt i golvet som då blir en plan lastyta. Mittenraden är antingen två separata stolar eller en tresitssoffa delbar i förhållandet 60/40.

Soffan har en mycket praktisk finess – man kan fälla upp dynan mot ryggstödet och därmed få golvet fritt för större prylar. Smart när man skall forsla stora, platta paket eller exempelvis en ihopfälld barnsäng.

Den rätt långa bilen har annars ett kort lastutrymme (165 cm med de två bakersta stolarna gömda i golvet) eftersom mittenraden inte går att fälla undan ordentligt eller ta ur. Bagagevolymen imponerar inte heller.

Utsikten framåt från mellanradens kaptensstolar kunde också varit bättre om stolarna gått att flytta in som de gör på en del andra flexibla bilar. Sittkomforten är däremot bra. Längst bak kan vuxna med fördel sitta även under lite längre resor.

Fyrstegad automat

Motorn i Grandis är på 2,4 liter, samma som i Outlander, kopplad till en femväxlad manuell växellåda eller en fyrstegad automat. Senare kommer bilen också att förses med en ny 1,9-liters diesel från VW.

På vägen uppför sig Grandis som en personbil med ett följsamt och välavstämt chassi. Bilen känns grundtrygg och understyr när man pressar den.

Sikten är bra, man sitter lite högre än i en vanlig kombi. Och det buller som letar sig in härrör från de ganska stumma och breda däcken.

Utrustningsnivåerna är tre. Antispinn finns inte som standard i grundnivån. I alla versioner finns hela 13 mugghållare (!), pollenfilter och ett material i innertaket som sägs absorbera dålig lukt och omvandlar den till vatten och koldioxid.

Att köra hem det svettiga volleybollaget kan därmed bli ett rent nöje.

Flexibel

Nu är Grandis inte tänkt bara för lagkaptener, Mitsubishi hoppas att den tack vare sin form och sin flexibla interiör ska locka till sig några av de 75 000 som varje år köper en renodlad kombibil.

I familjebuss-segmentet säljs bara 7 500 bilar per år i Sverige, andelen lär öka om familjebussarna blir mer lika de vanliga kombibilarna – ungefär som Grandis.

Mitsubishis nya familjebuss förefaller efter en första provkörning ha goda chanser att få fäste hos oss kombifixerade svenskar.

Torbjörn Stålenhag (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln