Rymliga klubben

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-01-14

Kombibilarna blir allt mindre - men rymmer desto mer.

Små kombibilar Aftonbladet Bil har testat fyra kompakta modeller. Vilken duger bäst åt barnfamiljen?

Kompaktkombin blir allt mer populär.

Inte så svårt att förstå, egentligen. Kompaktkombin rymmer nästan lika mycket som de stora.

Men de kostar så mycket mindre.

Jämfört med svensktoppen, alltså Saab 9-5 Kombi och Volvo V70, ser kompaktklassens kombibilar onekligen lite småväxta ut.

Men de är utrymmeseffektiva.

Och rymmer faktiskt nästan lika mycket.

Räknar man utrymme per krona är det ren utklassning.

Kompaktkombin kostar i runda tal 100 000 kronor mindre än de stora svenskarna.

Hygglig utrustningsnivå

Inte så underligt att allt fler väljer en kompaktkombi.

Rymliga med priser på cirka 150 000 kronor och hygglig utrustningsnivå från början är det den här klassen som kommer att växa.

Faktum är att försäljningen av stora kombibilar redan har sjunkit.

Och snart kommer nya Volvo V50. Ska vi gissa att den blir en storsäljare - trots ett pris från nästan 200 000 kronor?

Våra testbilar, Ford Focus, Mitsubishi Lancer, Fiat Stilo samt nya Renault Mégane, är däremot betydligt billigare.

Tre av dem kostar runt 150 000 kronor - Renault cirka 170 000 kronor.

Lastutrymmet är rejält i alla utom en. Mest sväljer Ford Focus och Renault Mégane som klarar 520 liter innan vi ens fällt baksätet.

Rymmer drygt 1 000 liter

Fiat Stilo klarar nästan lika mycket, 510 liter, medan Mitsubishi Lancer bara rymmer 344 liter.

Med fällda baksäten kan vi klämma in cirka 1,5 kubikmeter last i alla utom Lancer som bara rymmer lite drygt 1 000 liter.

Samtliga är femsitsiga men med tre i baksätet blir det trångt. Två åker bekvämt även längre sträckor. Utrymmet är bäst i Fiat som också har bäst rymd i kupén.

Ger storbilskänsla

I Mitsubishi kan man ställa in ryggstödslutningen men riktigt bekvämt känns det ändå inte.

Komforten är genomgående lite sämre i kompaktkombisarna än i större kombibilar men den räcker ändå förvånansvärt bra.

Allra bäst åker man i Renault Mégane som ger mycket storbilskänsla.

Dessutom är Mégane tystast och subjektivt känns den nästan lika väl ljudisolerad som de stora kombibilarna. 65 decibel i 80 km/tim är dock två decibel sämre än i exempelvis Volvo V70 och skillnaden blir större ju fortare det går.

Bullrar mest av våra fyra testbilar gör Fiat Stilo tätt följd av Ford Focus, båda släpper in för mycket vägljud.

Det är lätt att hitta en hyggligt bra körställning i de fyra bilarna. Dock hade vi problem med stolen i Fiat Stilo där man höjer och sänker sitsen med ett vridreglage.

Och när man har sitsen i sitt lägsta läge uppstår ett mellanrum mellan sits och ryggstöd som känns obekvämt.

När det kommer an på körglädjen är Mitsubishi och Ford Focus bästa valet. Focus är fortfarande något av en okrönt kung i klassen men även Mitsubishin är trevlig att ratta, smidig och lättkörd.

Ploga med framhjulen

Styrningen är bäst i Focus och klart sämst i Renault Mégane samt Fiat Stilo som båda har elektrisk servo som ger noll känsla. Inte ens datorspelen brukar ha så dålig körkänsla.

I älgtestet visar det sig snart att gamla Ford Focus fortfarande är undanmanövermästaren i gänget.

Mitsubishi har svårast att ta sig igenom konbanan utan att börja understyra. Och när den väl plogat med framhjulen en stund kommer bakändan farande istället.

Mitsubishin skulle definitivt behöva ett antisladdsystem men det finns inte ens som tillval. Svagt.

Antisladdsystem är bara standard i Fiat Stilo och kostar 6 500 kronor som tillval i Ford Focus och hutlösa 8 200 kronor i Renault.

Man kan undra hur många som köper till antisladdsystem när redan ingångspriset hos Mégane är såpass högt.

Och vart tog säkerhetsglorian vägen, Renault?

Alla fyra testbilarna har för övrigt sidokrockkuddar samt krockgardiner - det visar att kompaktklassens bilar börjar mogna på allvar även säkerhetsmässigt.

Både Focus och Mégane har krocktestats av EuroNcap och har fått fyra respektive fem stjärnor. Båda är odiskutabelt säkra bilar.

Krocksäkerheten hos japanen måste vi dock ifrågasätta - Lancer är inte krocktestad. Och det är inte Fiat Stilo heller. Fiat är dock en mer modern konstruktion.

Skillnad i ekonomi

Kikar man på ekonomin kan man snabbt konstatera stora skillnader.

Ford Focus och Mitsubishi får lägst milkostnad, drygt 28 kronor. Renault kostar nästan 31 kronor per mil och Fiat drygt 33 kronor.

I Renaults fall är det det höga priset och dyra delar som drar upp milkostnaden. I Fiats fall är det andrahandsvärdet som förstör. Dessutom saknar Fiat Stilo vagnskadegaranti.

I jämförelse med större - och 100 000 kronor dyrare - kombibilar räcker inte kompaktklassens utmanare riktigt till.

Men ger ändå förvånansvärt mycket bil för pengarna.

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln