Rond 5: säkerhet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-10-24

...men allt är inte standard

Saab 9-3 har antisladdsystem - men det är inte standard.

Generellt sett erbjuder mellanklassbilarna i dag hög säkerhet.

De har bra väghållning, krocktåliga karosskonstruktioner och krockkuddar.

Och de har elektroniska förarhjälpmedel: låsningsfria bromsar, antispinn- och antisladdsystem.

Varken Mazda 6 eller Saab 9-3 är krockprovade av Euro Ncap och bilarna är alldeles för nya för att det ska finnas några riktiga krockar att vägledas av.

Saab och Volvo är de tillverkare som visat mest engagemang och kunnande när det gäller krocksäkra strukturer, sånt som inte alltid avslöjas i Euro Ncaps krockprover och som inte kan mätas eller räknas som antal krockkuddar eller antisladdsystem. Mazda har inte samma tradition – men fullt av elektronik!

En gissning är att Volvo och Saab, trots att antisladd inte är standard, är de bilar som skyddar passagerarna bäst vid en krock.

Att Mazda trots allt satsat på säkerheten är uppenbart, nya Mazda 6 har fått alla moderna säkerhetshjälpmedel som standard och dessutom panikbromsningshjälp (BAS).

Denna nya elektroniska finess blir allt vanligare och fungerar så att när föraren trampar på bromsen paniksnabbt, så träder elektroniken in och bromsar fullt med hjälp av det låsningsfria systemet – även om föraren inte tryckt ner foten tillräckligt hårt.

Räkna med att alla bilar i framtiden får liknande system.

Miss, Volvo och Saab

Kikar vi på övriga testbilar är säkerheten hög där också – men alla hjälpmedel är inte standard överallt.

Hos Volvo, Saab och Ford får man till exempel köpa till antisladdsystem (5 000–10 000 kronor) och nog är det väl märkligt att de två svenska bilföretag som satsar så mycket på säkerhet inte låter antisladdsystem (ESP) vara standard.

Både BMW och Audi har detta, precis som Mazda 6. Mazda, Volvo och Saab är de enda bilarna med pisksnärtsskydd i vår test.

Säkerhet

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln