Ofelbar och mallig - nu återkallas bilarna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-09

Mercedes är biltillverkaren som inte kan göra fel. Men nu riskerar ofattbara 1,3 miljoner bilar att förlora bromsarna.

Mercedes, världens malligaste biltillverkare, kallar tillbaka 1,3 miljoner bilar. Återkallandet gäller alla nya E-klass, CLS och SL, alltså vartenda exemplar som tillverkats av de tre modellerna.

I meddelandet från Mercedes talas om att batteriet i vissa fall laddas med för låg spänning och att det i sin tur kan gå ut över bilens funktion. Mer eller mindre i förbigående anges också att man har vissa problem med de nya elektroniskt styrda bromsarna som har levererats av Bosch.

I nära hundra år odlades myten om den ofelbara bilindustrin i Schwaben. Det var högsta kvalitet och tillförlitlighet och Mercedeslimousinerna var favoriter hos kungligheter, regeringar, företagare - och taxiförare.

Den som körde en Mercedes var någon att räkna med, och som taxibil rullade bilarna problemfritt i 30000-40000 mil utan att kännas slitna.

Fiaskot med A-klass, företagets första framhjulsdrivna bil fick den ofelbara prestigen att rämna. Och sedan har problemen avlöst varandra. Bilarna rostar, och tillförlitligheten har rasat, inte minst på grund av mängder med elektronikfel.

När nya supersportbilen SL presenterades sommaren 2001 var en av de stora innovationerna de elektroniskt styrda bromsarna.

I konventionella bromsar förbinder hydraulrör bromspedalen med bilens fyra bromsar. Föraren trampar på bromsen, hydrauloljan pressas genom rören och påverkar bromsarna. Ett beprövat bromssystem, men som - åtminstone i teorin - har vissa begränsningar.

En är att elektroniska hjälpmedel som ABS (låsningsfria bromsar) och ESP (antisladdsystem) i praktiken motarbetar hydraulsystemet, en annan är att det finns en viss fördröjning i de oljefyllda rören.

Med elektroniskt styrda bromsar går elektriska ledningar från bromspedalen till bromsarna och med datorns hjälp samordnas alla övervakningssystemen utan förluster. ABS och ESP kan jobba mer effektivt, ja, bromsarna kan till och med bromsa med olika kraft på höger och vänster sida i en kurva.

Först kom systemet i SL, vad jag minns utan att Mercedes gav Bosch särskilt mycket credit för nytänkandet. Det pratades desto mer om att Mercedes själva utvecklat bromsarna.

År 2002 kom det storskaliga införandet i E-klass.

Ett år senare träffade jag tekniker hos BMW som sa att de skrinlagt alla tankar på elektroniska bromsar eftersom systemet hade så dålig tillförlitlighet(!).

Och sen kom mejlet från taxiägaren i Köpenhamn som hade problem med bromsarna - i sin nya E-klass. Inte bara han, förresten, utan flera av hans kolleger. Bemötandet från Mercedes, skrev han, vittnade om samma arrogans som vanligt när den tyska tillverkaren utsätts för kritik. Det var inte fel på bilarna, bara på förarna!

Jag tyckte ändå inte att det var min grej att kolla bromsarna på danska taxibilar, utan snackade med en tysk kollega.

Han hade i sin tur svårt att få in artiklarna i tysk press.

Det dröjde - tills även tyska E-klassägare upptäckte att deras nya fina bilar inte bromsade!

Då blev det fart på de tyska medierna.

Mercedes förnekade allvarligare problem, men gjorde till slut "en uppgradering av mjukvaran".

Sen tappade de uppgraderade bilarna också bromsarna. Och när jag åkte taxi i Paris häromveckan hade den nya E-klasstaxin stora dekaler som sa att mobiltelefonprat var förbjudet, för att telefonen kunde störa ut bilens datasystem. Alltså bromsarna, även om det inte stod på dekalen. (Taxiägaren som varit en hängiven Mercedesman i alla år sa att detta var hans absolut sista Mercedes. "Att man inte kan tala i telefon i bilen gör ju att folk inte vill åka med mig".)

Och sen kom återkallandet, det oundvikliga erkännandet. Frågan är bara hur problemen ska lösas.

Att bygga om till konventionellt system går inte, det finns inte plats i bilarna. Och att uppgradera en gång till, hur tryggt låter det?

Men nu blir det en ny uppgradering, kostnaden för Mercedes lär inte bli under tre miljarder kronor, och risken är att problemen fortsätter.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln