Otippade stjärnan: Volvos nya ansikte

Publicerad 2015-08-25

Först Zlatan, Robyn och Avicii.

Nu tar Volvo nya tag och i sin senaste reklmakampanj saknas det superstjärnor.

Istället får vi möta fiskeprofilen ”Svartzonker”

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Volvos kampanj ”made by Sweden” har fått många rubriker.
Först fick vi se och höra Zlatan Ibrahimovic jaga storvilt i skogen till tonerna av en egentolkad version av nationalsången.

Sen fortsatte kampanjen med stjärnor som Robyn, Börje Salming och Timbuktu – bara för att nämna några. Och i våras fick vi se dj:n Tim ”Avicii” Bergling som galjonsfigur för Volvo.

Den gemensamma nämnaren har varit att det alltid har varit välkända och folkkära profiler som varit reklampelare. Men inte nu.

Valde fiskeprofil

I den senaste filmen är det dock en annan stjärna. Claes ”Svartzonker” Claesson är ingen rikskändis, men om du är en sportfiskare kanske du vet vem det är. Svartzonker är nämligen, i varje fall enligt Volvo, ”ett världsnamn inom fiske”.

Den gode Svartzonker syns i filmen, tillsammans med sin dotter och en V60 Cross Country. Musiken i filmen är en nytolkning av Nina Simones ”Feeling Good” signerad sångerskan Ane Brun.

– För många är det den yttersta lyxen att kunna lämna stan, stänga av mobiltelefonen och åka ut i den svenska naturen för att samla kraft. För oss symboliserar både Volvo V60 Cross Country och fiske just detta. Samtidigt har Svartzonker en stark berättelse och personifierar längtan att få komma närmare naturen – och att göra en nystart genom att följa sin dröm, säger Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige.

Här går det att se Volvos nya kampanjfilm OBS extern länk.

Följ ämnen i artikeln