Gorbatjov och kapitalismen

Smutsgrå Berlinmur och Michail Gorbatjovs allvarsbleka ansikte. Mäktiga ikoner från ett avlägset åttiotal. (Jag minns det vackra och skrämmande ordet järnridå och det där födelsemärket som rann som blod i pannan.) Och så väskans spöklika närvaro. En gång hade jag kunnat vara säker på att det var en karikatyr av något slag – själva symbolen för västerländsk lyxkonsumtion brevid sovjetledaren i baksätet.

I dag är det bara smart marknadsföring. Vuitton och Gorby är helt enkelt två starka varumärken som jobbar för världsförbättrarorganisationen Green Cross International. På deras hemsida pratar Gorbatjov om ett nytt paradigm för utveckling, som förhåller sig till naturens gränser snarare än till teknologins och konsumtionens gränser.

I väntan på det åker han taxi med lyxväska genom ingenmansland. Vilse i kapitalismen.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.