Korten som alla vill åt

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-14

– nu har de blivit bok.

I en ny bok lär festfixaren Micael Bindefeld svenskarna att skicka inbjudningskort.

– Det kan vara förutsättningen för en lyckad fest, säger han.

Micael Bindefeld

Filmstjärnorna vill ha dem. Modellerna vill ha dem. Sportstjärnorna vill ha dem. Politikerna vill ha dem.

Inbjudningarna till Micael Bindefelds fester är åtrovärda bland svenska kändisar. Nu har den kände eventarrangören och pr–konsulten skrivit en bok om just inbjudningskort.

– Det hela började med att jag gjorde en utställning med inbjudningskort på Postmuseum i Stockholm. Den blev supersuccé – muséet slog besöksrekord och utställningen fick turnera runt i flera städer i Sverige, säger Micael Bindefeld.

I samarbete med Norstedts förlag, växte idén till den nya boken fram.

– Jag tycker att svenskarna har blivit bättre på att skicka inbjudningar senaste åren. I och med den här trenden med pyssel, så känns det helt rätt i tiden med en sådan här bok.

Instruktion och inspiration

I den nya boken, som kommer ut i handeln nu i veckan, har den legendariske festfixaren samarbetat med den unga heta modedesignerna Bea Szenfeld. Tillsammans har de skapat tio helt nya inbjudningskort.

– Man kan antingen följa boken slaviskt eller välja detaljer. Eller bara använda boken som inspiration, säger Micael Bindefeld.

Att inbjudningskortet är viktigt, det tvekar inte Micael Bindefeld om. Efter 20 år som festarrangör, så borde han veta.

– Festen blir inte bättre av en bra inbjudan, men det kan vara förutsättningen för en lyckad fest. Själv tycker jag om att få fysiska inbjudningskort, istället för mail eller sms. Gärna med genomtänkta detaljer, som exempel att frimärket matchar festens tema, säger han.

”Utgå från dig själv”

Att gästen i förväg vet om han ska komma hungrig eller mätt, uppklädd eller ledig, det ska finnas med på inbjudan. Allt för att undvika pinsamma situationer och gäster som känner sig obekväma.

– Det är viktigt med bra information, så att gästen kan planera. Jag brukar utgå från mig själv – vad vill jag veta bär jag ska gå på en fest? Jag vill veta hur jag ska klä mig, så att jag inte är för upp– eller nerklädd. Jag vill också veta vilken typ av fest det är, så att jag inte kommer mätt när det är middagssittning eller hungrig om det bara serveras salta pinnar, säger Micael Bindefeld.

”Inget förlag skulle våga trycka min roman...”

En av de stora boktrenderna senaste åren, har varit att kändisar släpper böcker. Det kan vara alltifrån självbiografier till romaner och kokböcker.

Ofta är det förlagen som kontaktar kända personer och föreslår att de ska skriva en bok.

– Eftersom jag har skrivit en bok tidigare, som blev en stor försäljningssuccé så hörde flera förlag av sig efter succén med utställningen, berättar Micael Bindefeld.

Men någon roman eller självbiografi känns inte aktuell.

– Nej, det har jag inte tänkt på. Jag är inte riktigt den typen av person som skriver en sådan bok. Om jag skrev en roman så är det nog inte så många förlag som skulle våga trycka den... Det är så många som berättat saker i förtroende, så det skulle jag inte göra, säger han och skrattar.

Lina Thorén / Minimedia

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln