Stieg Larssons varumärke – värt över 100 miljoner

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-02

Hur mycket är succéförfattarens namn värt?

Succéförfattaren Stieg Larssons dödsbo drar in miljoner i intäkter av bokutgivning och filmer. Men varumärket Stieg Larsson kan vara värt ännu mer enligt experten.

Stieg Larsson.

Arvstvisten mellan succéförfattaren Stieg Larssons sambo och livskamrat, Eva Gabrielsson, och hans far och bror har varit en svart följetong i media de senaste åren. Ända sedan författarens plötsliga bortgång i november 2004, har de båda parterna tvistat om vem som ska ärva.

Men hur mycket pengar handlar det om? Böckerna har sålts i över 3,5 miljoner exemplar i Sverige och 15 miljoner i världen och filmerna gör succé.

Miljonintäkter

SVTs uppdrag granskning har följt tvisten om arvet. På deras hemsida skriver journalisten Marlene Dahlin att Stig Larssons böcker hittills generarat mella 15 – 20 miljoner kronor.

Totalt har Stieg Larssons dödsbo dragit in uppskattningsvis över 80 miljoner kronor på deckarna samt filmatiseringarna av dessa. Detta trots att intäkterna från den sista boken i trilogin, samt mycket av det som böckerna drar in utomlands, ännu inte har betalats ut. Dessutom har bara den första av de tre filmerna kommit ut på bio.

Värdefullt varumärke

Förutom de intäkter som kommer från ren bokförsäljning, är Stieg Larssons varumärke ett av de starkaste bland svenska författare i Sverige. Varumärkesexperten Carl Eric Linn, 72, är en av Skandinaviens ledande experter på varumärken och produktstrategier. Han uppskattar att varumärket Stieg Larsson är värt miljontals kronor.

– Det är såklart oerhört värdefulltkanske. Kanske är det värt 100 miljoner kronor, om jag ska göra en grov uppskattning utan att ha alla siffror.

Kometkarriären stärker varumärket

Enligt Carl Eric Linn beror detta dels på att Stieg Larsson, i och med framgången med den första romanen, blev ett väldigt starkt namn – som man senare kunde använda sig av när de två efterfölande romanerna, och filmerna, skulle säljas. Men även Stieg Larssons oklanderliga rykte och snabba väg från relativt okänd till världskänd, gör sitt till.

– Hans varumärke stärks också av att han har ett så bra rykte. Han har engagerat sig i bra saker och verkar vara en hyvens, sympatisk, man. Det stärker hans varumärke i jämförelse med kändisar som kanske bygger sitt varumärke på ett mer osympatiskt sätt. Att han gjorde en sådan oerhört snab karriär bidrar till att stärka Stieg Larsson som varumärke. Det gör att det blir ett nyhetsvärde i det också.

Lina Thorén / Minimedia

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln