Mattrenderna att ha koll på inför 2022

Den ultimata guiden för alla foodies

Av: 

Elisa Amorelli

Chilisås, Qr-koder och selfievänliga restauranger är några av 10 mattrender för 2022.
Chilisås, Qr-koder och selfievänliga restauranger är några av 10 mattrender för 2022.

Matnytt

Färdigblandade cocktails, selfievänliga restauranger och mat som utlovar immunitet.

Det är några av spaningarna inför matåret 2022.

– Nu vill vi ta igen allt det vi har missat under pandemin, säger trendspanaren Lennart Wallander.

Vad står på matbordet 2022? Inför varje år gör matkommunikationsbyrån Food & Friends en trendspaning om vad som är på gång inom mat, dryck och måltider.

– Snart kommer vi förhoppningsvis att gå tillbaka till kontoren, äta oss tillbaka till restauranger och ha riktiga byxor på oss. Allt det kommer att påverka våra matvanor, säger Lennart Wallander, projektledare och trendspanare byrån.

Den trenden som lyser starkast inför 2022 är att vi i hemmet försöker göra saker snabbare – och minska tiden på matlagningen.

– Vi lägger 11 procent mindre tid i köket än vad vi gjorde för bara ett år sedan. Det är en rätt stor förändring.

  • Så det blir mycket halvfabrikat 2022?

– Ja, eller i alla fall mer preppade ingredienser. Som ett kryddset där chilin är hackad, ingefäran skalad och vitlöken redan är skivad. Då kan man fokusera på det roliga med matlagning istället, säger han.

Dessutom kan snabbmatsrestauranger få sig ett uppsving de kommande åren.

– Flådiga finrestauranger kommer alltid att finnas kvar, men vi kommer allt oftare vilja förenkla vardagen genom att äta ute oftare, och billigare.

”Ta igen det vi missat”

En annan trend är att vi vill ha fler upplevelser i samband med restaurangbesöken. Som att spela biljard eller dart i kombination med måltiden.

– Vi har haft 18 skittråkiga månader hemma. Så nästa år vill vi ta igen det vi har missat. Vi vill också ha mycket nya smakupplevelser efter all traditionell husmanskost.

  • Hur är det med vego-trenden, håller den i sig?

– Vår köttkonsumtion fortsätter att minska, men vi blir inte fler vegetarianer och veganer. Vi blir däremot fler flexitarianer, som äter grönt fler gånger i veckan utan att ge upp kött helt.

Chilisåser kommer vi att se mycket av 2022, enligt trendspanaren Lennart Wallander.

10 mattrender att hålla koll på 2022

Här är 10 spaningar om hur ditt kommande mat- och dryckesår kommer att bli.

  • Köksutmattning. Efter allt matlagande under corona vill vi förenkla i köket genom att ta bort tidsödande moment och använda färre ingredienser. Exempel är recept på teman som ”No stir” eller ”3 ingredients”. Drygt hälften känner ”köksutmattning” och vill ha hjälp.
  • Snabba drinkar. Färdigblandade premiumcocktails växer starkt. Snyggt designade förpackningar och exakta proportioner slår att själv fumla med slattarna man råkar ha hemma i spritskåpet.
  • Heta såser. Under pandemin letade vi oss tillbaka till husmanskost och ”comfort food”. Nu ska det hända något i munnen! Sweet chili, gochujang och srirachia ringlas över grillat, pizza, på ostbrickan, i cocktails och på glassen.

ANNONS

Nu finns Muminmuggarna ABC i duopack äntligen att beställa hos Nordic Nest!

Extern länk från Nordic Nest

Beställ här!

Qr-koder vid bordet som länkar till menyn blir allt vanligare.
  • Mat med hälsofördelar. Efter att ett virus lamslagit världen så är det inte konstigt att livsmedel som utlovar immunitet är en växande trend.
  • Gör-det-själv. När personalen saknas så knuffar allt fler restauranger över serveringen på gästen. Qr-koder vid bordet som länkar till menyn är ett exempel. Servering genom att ställa en bricka med beställningen på bordet som gästerna själva får fördela ett annat.
Livsmedel som utlovar immunitet är en växande trend.
  • Selfievänliga restauranger: Under 2020 ökade vi tiden på sociala medier med 7 procent. Foto-vänliga restaurangmiljöer där gästerna kan ta perfekta selfies kommer stort. I London expanderar kedjan EL&N som kallar sig ”the most instagrammable coffeeshop in the world”. Emily Choco i Kista galleria är ett svenskt exempel.
I London expanderar kedjan EL&N som kallar sig ”the most instagrammable coffeeshop in the world”
  • ”Virtual ghost kitchens”. Youtube-kändisar och influencers utvecklar egna digitala restaurangkoncept, där lokala restauranger kan ansluta sig och laga mat efter en manual. Mest känd är Mr Beast, som över en natt öppnade 300 hamburgerrestauranger över hela USA.
  • Aktivitetsrestauranger. Efter trist år hemma vill vi att det ska hända något mer än bara mat och dryck på krogen. Spel och aktiviteter som dart och biljard fräschas upp och expanderar. Ett steg längre är interaktiva events baserade på tv-serier som ”La casa de papel”.
Foto-vänliga restaurangmiljöer där gästerna kan ta perfekta selfies kommer stort 2022.
  • Svinnsmart mat. Efter att FN i år slagit fast att 10 procent av växthusgaserna kommer från maten vi slänger så ökar fokuset på svinn. I England lanserar matkedjorna kampanjer för bland annat bananer som är den mest slängda produkten i butikerna. Vem blir först av Ica, Coop och Axfood att lansera sin egen banan-kampanj?
  • Återanvända koppar. Att återvinna är bra, men att återanvända är bättre. Nu kommer kaffekoppar som du lämnar tillbaka för rengöring innan de går tillbaka till caféet. Att synas på stan med en pappersmugg blir snart kanske lika illa som en cigarett i handen.
Publisert:

LÄS VIDARE

Två av världens bästa barer finns i Sverige

ÄMNEN I ARTIKELN

Matnytt