Glädjande klimatnyheter – men Sverige bör skämmas

Vindkraft och sol väntas 2027 stå för nästan 20 procent av världens energi.

För åtta år sedan fantiserade jag om att man skulle kunna göra riktiga långresor med elbil.

Vad roligt det vore! Att köra över USA, till exempel. Skulle det verkligen vara möjligt?

Jag var i Silicon Valley den vintern och talade med en man som ägde en Tesla, det fanns ganska många på vägarna i Kalifornien. Man kan göra långturer, sa han, man kan köra ner från San Francisco till Los Angeles och ladda på vägen. Inga problem.
 
Så pratade vi då, för bara åtta år sedan. När någon pekar på en specifik väg och säger att den kan du köra, inga problem, då vet man att det är problem på andra vägar.

Nu är Tesla en av USA:s snabbast säljande bilar, och elfordon finns överallt.

Utvecklingen har varit hisnande snabb, så snabb att vi knappt fattar vad som sker. Eftersom vi ständigt matas med pessimistiska rapporter vill jag här återge statistik från Internationella energirådet, IEA:
 Förnybar el väntas överta kol som världens största energikälla år 2025.
  Enbart solenergi kommer att vara större än kol 2027.
 Under de fem åren 2022–2027 väntas den förnybara energin i världen öka lika mycket som under tjugoårsperioden 2001–2021.
 Ökningen är exponentiell. Ökningen blir större och större, snabbare och snabbare.
 Förnyelsen går 30 procent snabbare än vad Internationella energirådet beräknade för ett år sedan.
 Förnyelsen drivs av Kina, EU och USA.
 Andelen kol, naturgas, atomenergi och olja minskar i världens energimix.
 Vind och sol väntas 2027 stå för nästan 20 procent av världens energi.
 
New York Times rapporterar i ett stort reportage:
 I år investeras 1,7 biljoner dollar i förnybar energi jämfört med 1 biljon i fossila bränslen. En biljon är en etta med tolv nollor efter.
 Kina kommer att fördubbla sin produktion av förnybar energi till 2025, fem år tidigare än planerat.
 23 procent av elen i USA kommer från förnybara källor, jämfört med tio procent för tio år sedan.

Ebba Busch (KD), Ulf Kristersson (M), Jimmie Åkesson (SD) och Johan Pehrsson (L). Tidöpartierna vill göra det billigare att köra på bensin och diesel.

 
NY Times reportage nämner att två tredjedelar av USA:s investeringar i ren energi sker i republikanska stater. Republikanerna är ett olje- och koldyrkande parti. Hur kan då utvecklingen mot förnybart ske främst i deras stater? Jag tänker på den gamle kapitalisten Jan Stenbeck som sa att teknik slår politik. Är det lönsamt med förnybar energi satsar kapitalisterna där.
 Sedan 2009 har kostnaden för solenergi sjunkit med 83 procent, skriver NY Times.
 Priserna på litiumjonbatterier som används i elbilar har sjunkit med 97 procent på 30 år.
 Biljätten General Motors ska 2035 bara sälja bilar med nollutsläpp. Amazon har beställt 100 000 eldrivna budbilar. Amerikanska posten ska köpa 66 000 postbilar för tio miljarder dollar. Till exempel.

Självklart finns det problem, mängder med problem. Tillväxten av förnybara bränslen för transport och uppvärmning till exempel är chockerande långsam. Takten behöver fyrdubblas om EU ska nå sina mål 2030, skriver Internationella energirådet.

Men det är skönt att visa att det finns en framtid också. Det händer saker!
 Biobränslena kommer att öka med 22 procent 2022–2027. USA, Kanada, Brasilien, Indonesien och Indien leder utvecklingen. De länderna har en politik för att stödja förnybara bränslen. Förnybar diesel kommer för första gången att leda utvecklingen tack vare politik att minska utsläppen av växthusgaser i de utvecklade ekonomierna, skriver Internationella energirådet.

Värdeorden ”tack vare” är mina.

Vilken fantastisk glädje det är att läsa alla dessa siffror. Vi ser en global omdaning som går fortare och fortare. Politik och teknik kan förändra världen!

Och Sveriges bidrag?

Här har vi en regering som gick till val på att sänka andelen förnybart i diesel och bensin så mycket EU tillåter, ta bort stödet till havsbaserad vindkraft och elbilar samt göra det billigare att köra på bensin och diesel.

Följ ämnen i artikeln