VW Golf Plus

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-03-22

Körmässigt känns nya Plus omisskännligt som – just VW Golf

Och i bilvärlden blir Golf plötsligt - Golf Plus.

En ny bil, förvillande lik originalet.

Nu kommer alltså Golf Plus, en helt ny modell. "Ett mellanting mellan VW Golf och VW Touran", som Volkswagen själva uttrycker saken.

I matematikens värld kan minus bli plus eller rent av noll.

Första intrycket av den nya bilen är rymd. Fast utan den typiska busskänslan i VW Touran. Klart positivt.

Förarstolen i Plus ger en perfekt körställning, dock sitter man lite högre (7,5 cm) än i en vanlig Golf.

Bra baksäten

En förflyttning till baksätet avslöjar att man om möjligt sitter ännu bättre där.

Vanliga VW Golf har också ett fint baksäte, men där sitter man lite för nära golvet.

I Plus är höjden och benutrymmet, samt justeringsmöjligheterna generösa.

Komforten förbättras dessutom av att baksätet har nästan lika fina inställningsmöjligheter som framsätena.

Man kan också, för 1 800 kronor extra, få en fällbar rygg till höger framstol och på så sätt lasta 2,3 meter långa "Ikea-paket".

Nya Golf Plus är listig så det förslår. Det finns mer än gott om förvaringsfack - närmare bestämt 43 stycken om man kryssat i rätt tillval.

Golf Plus har samma motorprogram som vanliga Golfen, det finns alltså många motorer, både bensin och diesel att välja mellan. Dock ej Golf GTI-motorn.

Men någon racerbil är Golf Plus inte heller tänkt att vara.

Vi körde 105-hästars dieseln och det är en motor som passar perfekt till bilen, råstark och ganska snål med oljedropparna.

Känns som en Golf

Körmässigt känns nya Plus omisskännligt som - just VW Golf.

Och Volkswagens konstruktörer har gjort allt för att nykomlingen "körmässigt skall kännas som en vanlig Golf".

Totalt sett upplevs den ändå som aningen identitetslös.

Ett intryck som under provkörningen förstärktes av bilden av bakomvarande Golf Plus i backspegeln.

Utan att kunna peka på faktiska likheter fick jag ett ögonblick för mig att det var en Peugeot 307 som låg bakom.

VW har alltså medvetet givit nykomlingen rejäla handikapp i form av högre vikt, höjd tyngdpunkt och anonymare design - och så vill man ändå inte låta den få en egen identitet! Något Plus-märke på bilen letar man nämligen förgäves efter.

Varför plus?

Det står bara Golf och man kan få intrycket att den från början var tänkt som en alternativ Golf - inte ett komplement.

Innebär då plustecknet att nykomlingen är mer Golf?

Visst, rent fysiskt. Men känslomässigt är den klart mindre Golf.

VW Golf Plus 1,9 TDI

http://wwwb.aftonbladet.se/ettor/webb/1943_uetta_a2.html

Robert Petersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln