VW nya taktik – ska lansera 30 elbilar

Publicerad 2016-06-17

Från störst till grönast.

Nu har VW lagt fram sin nya framstegsstrategi.

Och den innehåller 30 elbilar, färre modellversioner och nya mobilitetslösningar.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Det var inte länge sedan som Volkswagenkoncernens utstakade mål var att bli störst. 2018 var året de siktat in sig på och strategin med modulära plattformar, massvis med bilmodeller i flera olika versioner från olika märken såg ut att fungera. Volymerna ökade och det såg ut som att man skulle nå målet redan 2015.

Men sen kom ”Dieselgate” och utsläppsskandalen satte ett helt annat ljus på strategin.

Mindre valmöjligheter

Nu, efter att man rensat ut i chefsleden, har man värderat om målet och under torsdagen presenterade nya ”Tillsammans – strategi 2025”. Och där handlar inte en rad om att bli världens största biltillverkare. Nej, istället är siktet inställt på att bli grön och lönsam.

Den nya inriktningen innebär att koncernen kommer skära ner på antalet modellvarianter rejält, samt att man ska minska antalet grundplattformar. Istället för dagens tolv alternativ – ska hela gruppen in på fyra: en liten, en medium, en premium samt en för sportbilar.

Var fjärde bil – en elbil

Mindre modeller är en sak för att få ordning på lönsamheten, men den stora förändringen är satsningen på elbilar. Den ny strategin innehåller inte bara ett par, utan ”mer än” 30 nya bilar. 2025 räknar man med att sälja mellan två och tre miljoner bilar, det skulle motsvara att upp till en fjärdedel av gruppens försäljning skulle vara elbilar.  

Ytterligare ett fokusområde kommer att vara mobiltetslösningar. VW har inlett samarbete med Über-rivalen ”Gett”, och det partnerskapet ska växa rejält.

Slutligen så ska man även få ut en självkörande bil på gatorna. Bilen ska vara helt egenutvecklad och om omständigheterna är de rätta så lanseras den i början av nästa decennium.

”Ett företag att vara stolt över”

Den nya strategin är väsensskild från den tidigare ”vi ska bli störst” motsvarigheten man tidigare jobbade efter. Eller som koncernens vd Mattihias Müller uttryckte det.

– Framtidens Volkswagen kommer att inspirera sina kunder med fascinerande bilar, skräddarsydda finansiella tjänster och smarta mobilitetslösningar. Vi kommer att vara en teknologiledare och en förebild när det kommer till miljö, säkerhet och integritet. Volkswagen-koncernen kommer att uppnå konkurrenskraftig lönsamhet och kommer så att förbli en attraktiv investering och en utmärkt, tillförlitlig och trygg arbetsgivare. Kort sagt, Volkswagen kommer att vara ett företag som vi alla kan vara stolta över.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln