Nya Renault Mégane - den totala chocken

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-11-03

Formfranskan utmanar med avhuggen bak och högt pris

Renault Mégane byter om från total anonymitet till uppseendeväckande exibitionism.

Nya Renault Mégane är den totala chocken.

Dels för sin utmanande formgivning, dels för sitt lika utmanande pris. Mégane är minst 25 000 dyrare än klassledaren Peugeot 307.

http://wwwb.aftonbladet.se/vss/special/storfragan/fraga2/0,2787,7198_200_,00.html

Trots stora utrymmen, fin komfort och massor av lyxprylar får Mégane en tuff match mot konkurrenterna.

– Nej, jag sover inte gott om nätterna, säger Renaults designchef Patrick Le Quément, när Aftonbladet frågar. Formgivningen är utmanande och det vet vi.

Le Quément har förberett fransmännen på det nya formspråket flera år. Först med olika konceptbilar, därefter med lyxbilarna Avantime och Vel Satis. Frågan är om det räcker för att familjerna Dupont (Frankrike), Müller (Tyskland) och vår egen Medelsvensson ska förbli modellen trogna. De är annars Méganes traditionella köpare.

Över 1 500 bilar ska tillverkas varje dag i fabriker i Frankrike och Spanien, 3 000 av dem ska säljas i Sverige nästa år.

Den tvärt avhuggna bakdelen, som inte har någon annan funktion än att se annorlunda ut, är kontroversiell.

Alldeles bortsett från tycke och smak om bakens formgivning gör rutan intrång i bagageutrymmet och hämmar bakåtsikten. Att backa en Mégane är ett konststycke i sig, att backa, eller över huvud taget se bakåt när saltslask täcker allt utom det lilla parti i mitten som rensas av torkaren kräver träning.

Nya Mégane har vuxit på alla ledder men påfallande lite på höjden. Anledningen är förstås att det kommer en högbyggd Scénic-version i slutet av 2003.

Den relativt låga takhöjden gör att Mégane förlorar i utrymme jämfört med Peugeot 307. Det märks framför allt i baksätet som är mycket bekvämt men lågt och det känns ganska instängt. En vuxen ser inte förbi framstolarnas nackskydd och ett barn förlorar all kontakt med det spännande som händer framför bilen.

Trygga köregenskaper

Mégane kommer i en mängd versioner, till att börja med som femdörrars och tredörrars halvkombi, och med flera olika motorer.

Storsäljaren i Sverige lär bli femdörrars med 1,6-liters bensinmotor på 115 hk.

Priset är inte bestämt men räkna med runt 165 000 kronor.

Då får man klassens mest komfortabla och lyxbetonade bil. Fjädringen är bekväm (så länge man väljer 15- eller 16-tumshjul, undvik de stötiga 17-tummarna) och ljudnivån rekordlåg.

Köregenskaperna är trygga och säkra men knappast lustbetonade. Bilen understyr (strävar rakt fram i kurvorna) och den elektriska servostyrningen saknar skärpa. 1,6-litersmotorn passar bilen bra men behöver kanske lite väl mycket varv för att kännas riktigt kraftfull.

Bilen är full av praktiska förvaringsfack i dörrarna och i det dubbla golvet, där kommer inspirationen från de flexibla familjebussarna.

Lärt av Volvo

Förra Mégane är en av klassens säkraste bilar, den nya lär inte vara sämre. Passagerarkudden är urkopplingsbar för bakåtvända barnstolar, fyra bälten har bältessträckare och de främre har unika dubbla sträckare, dessutom har Renault lärt sig av Volvo att tillverka säkra strukturer.

Köp till glastak

Kraftfulla datorer och modern mjukvaruteknik gör att bilen kan extrautrustas med allehanda finesser.

Antisladd är självklart (cirka 5 000 kr), Xenonstrålkastare som ökar den upplysta sträckan från 50 till 71 meter när farten är högre än 30 km/tim (cirka 6 000 kr), farthållare och fartbegränsare (2 500 kr), automatisk lufttrycksmätare till däcken (2 500 kr), navigation, glastak och...

Jo, det mesta går att köpa till.

Redan i baspriset ingår luftkonditionering, regnsensor och en startnyckel som ser ut som ett kreditkort. Kortet måste stoppas in i en springa i instrumentpanelen för att starta bilen, men för cirka 6 000 kronor till får man ett äkta nyckelfritt system att imponera på grannarna med.

Fast då har priset redan passerat 200 000 kronor för längesen. Frågan är om grannen fortfarande är imponerad.

Se Mégane i webb-tv

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln