Picasso - snål gamling

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-10-22

Har passerat sitt bäst-före-datum

Frankrike jublar över en ny diesel. men nu väntar vi på en ny Picasso också.

Piacsso kom 1999 - som en klar plankning av Renault Scénic.

Visst är formen säregen, men under skalet var den precis som en Scénic.

Fem personer har bra med utrymmen och de tre bakersta stolarna kan lyftas ur, flexibiliteten är alltså riktigt bra även om Picasso inte har plats för sju personer som de allra modernaste konkurrenterna.

Förutom en pytteliten ansiktslyftning har Picasso nu fått en ny 1,6-liters dieselmotor med partikelfilter, som dessutom klarar miljöklass 2005.

Det är bra eftersom det med största sannolikhet kommer att betyda lägre skatt när reglerna uppdateras nästa år.

Motorn går ovanligt hårt för att vara en modern diesel, den knattrar tydligt även när maskinen är varm.

Drar man på från stillastående känns också kraften i framhjulen, chassit orkar inte riktigt med kraften. Motorn gillar inte heller låga varv, man måste växla ner ganska tidigt, det känns osmidigt. Men kraften räcker bra och förbrukningen är riktigt låg - runt 0,6 liter per mil.

Fjädringen är ganska struttig för att vara en Citroën och bilen känns rejält åldrad.

Ford C-Max 1,6 TDCi kostar inte mer men är absolut roligare och fräschare.

Citroën Picasso 1,6 HDI

Tre små dieslar

Här i Sverige väntar vi på en förändring när det gäller dieselskatten. På kontinenten väntar man inte - där sprutas dieselmodellerna ut direkt. Här är tre nya som nått ända hit.

Alrik Söderlind (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln