Rond 6: känsla

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-10-24

Gott om känsla i nya 9-3

Mazda 6   den baken kommer att bli en vanlig syn!

Nya Mazda 6 kommer farande som en frisk vind från östern.

Äntligen en rolig japansk mellanklassare. En kombination av rymlighet och trevligt väguppträdande.

Tyvärr har Mazda misslyckats totalt med komforten i denna sportiga variant av Mazda 6-serien, bilen är alldeles för hårt fjädrad (läs stötig). Och sedan har vi det höga vägljudet...

Mazda 6 har en snygg, fräsch inredning och bra sittkomfort men silverfärgad plast med ”alu-look” är lite väl ungdomligt, tonårsmässigt. Svårlästa instrument funkar kanske för en förare i tjugoårsåldern och den fåniga lösa fjärrkontrollen till navigatorn.

Alfa-känsla

I den här klassen är helhetsintrycken generellt sett ganska bra.

Volvo, Audi och BMW har alla hög kvalité och känsla rakt över. Alfa lockar med italiensk design och den speciella, sportiga ”Alfa-känsla” som ingen annan kan erbjuda.

Ford, nerlastad med komfortutrustning och med fin V6-motor, ger en känsla av lyx, även om kvaliteten inte är särskilt solid.

Viss lyxkänsla

Vår Saab 9-3 var en förseriebil med blandat kvalitetsintryck. Vi gissar att produktionsbilarna blir bättre. Känsla finns det annars gott om i nya 9-3.

Det är både funktionellt och prydligt och med viss lyxkänsla. Bäst hos Saaben är känslan av kontroll.

Volvo är snygg och funktionell rakt igenom, BMW och Audi har mest lyxkänsla invändigt och andas så där tyskt tillförlitligt som ägarna vill ha det.

I Alfan har föraren konstant en känsla av att någonting ska säcka ihop.

Det är synd på så vackra former och så underhållande köregenskaper.

Känsla

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln