Får ersättning från Ryanair - efter sex år

Uppdaterad 2018-07-12 | Publicerad 2012-06-03

Ryanair ställde in Rune och Eva-Marie Brännströms flyg hem från Bryssel.

De tog sig hem på egen hand – men fick ingen ersättning.

Efter sex år lång kamp ger nu Ryanair upp och betalar.

Kort före hemresan från Bryssel i maj 2006 ställde Ryanair in flygningen och hemresa kunde inte erbjudas förrän tre dagar senare. Ryanair erbjöd ingen kompensation för hotell eller mat.

Men Rune och Eva-Marie Brännström kunde inte vänta och tog sig hem på egen hand.

Tillsammans med flera andra resenärer blev det tåg och taxi hem till Sverige.

Gav upp - betalade 15 000 kr

De och tog för givet att Ryanair skulle ersätta utläggen, men de fick inget.

Då satte paret igång en rättslig process mot flygbolaget. Tillsammans med Konsumentombudsmannen (KO) har de tagit fallet både till tingsrätten och hovrätten – utan fällande dom.

Konsumentombudsmannen (KO) drev tvisten ända till Högsta domstolen (HD) för parets räkning. HD har i sin tur vänt sig till EU:s domstol för vägledning.

I julas kontaktades KO av Ryanair och ville få till en förlikning, vilket paret Brännström nobbade.

Men nu har Ryanair betalat in 15 000 kronor och krävt att HD återkallar ärendet från EU. Rädslan för ett prejudicerande fall kan ligga bakom bolagets agerande.

Vill fortsätta slåss

Om HD anser att den inbetalade summan räcker för att ersätta paret Brännström finns inte längre någon tvist. Paret vill forsätta slåss, men det går inte att driva ärendet vidare av ren princip.

– Nej, även om vi gärna hade gjort det. Från KO:s sida var tanken att få ett prejudikat och där var vi väldigt nära, säger Daniel Karfs, jurist vid KO, till TT.

– Det hade varit bättre att få ett prejudicerande fall, men de har väl inte ryggrad nog att stå för sin sak. Fajtas man med en fegis går det kanske inte att komma längre, säger Rune Brännström.

Ryanair har inte velat kommentera den senaste utvecklingen med motiveringar att bolaget inte kommenterar pågående rättsfall, skriver TT.

Följ ämnen i artikeln