Därför måste resebolagen anpassa sig 2020

Uppdaterad 2020-01-08 | Publicerad 2019-12-29

Frihet och flexibilitet är stabila resetrender.

Allt fler svenskar väljer att boka resor reguljärt istället för att åka på en charterresa. 2020 måste charterbolagen anpassa sig efter resenärernas krav, för att motverka minskningen, enligt Katarina Daniels vid Ticket.

– Trenden att skräddarsy sin semester är så pass stark så att chartern fortfarande är kraftigt utmanad, säger hon.

Trenden att fler väljer bort charterresor hänger i, enligt statistik från Ticket. 2017 ökare chartern med nära 5 procent, men efter rekordsommaren 2018 minskade charterbokningarna med 13 procent. Sedan har minskningen fortsatt, och inför resorna i vinter är det ett tapp på 11 procent jämför med samma period förra året som gäller. Samtidigt har bokningarna med reguljärflyg ökat, om än bara med 1,5 procent vintern 2019/2020.

– Trenden att skräddarsy sin semester är så pass stark så att chartern fortfarande är kraftigt utmanad, Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig vid Ticket.

Det som lockar med reguljärflyg är inte bara det flexibla, utan också upplevelserna.

– Det som i främsta hand konkurrerar med, och i viss mån ändå ersätter, chartern är reguljära flygningar i kombination med mindre, mer genuina hotell på mindre resmål – allt för att komma den lokala kulturen så nära som möjligt.

Kommer att förändras – inte försvinna

Trots att charterbokningarna har minskat under en längre period så tror inte Katarina Daniels att chartern kommer att försvinna. Däremot tror hon att den kommer att förändras.

– Arrangörerna kommer fortsätta att hårdsatsa på utvecklingen av starka koncept och koncepthotell, för att kunna erbjuda en mer skräddarsydd chartersemester – och inte lika mycket ”massturismkänsla” som tidigare.

Katarina Daniels tror inte heller att det kommer att bli ett lika stort tapp i bokningarna kommande år som det var under sommaren 2018. Men hon tror samtidigt att svenskarnas längtan efter flexibilitet och frihet kommer att hålla i sig, och därför kommer charterbolagen sakta att satsa på mer valmöjligheter och mindre på all inclusive.

De klassiska charterresorna passar för bland annat generationsresor.

Satsa på expertkunskap

Ett annat sätt för charterbolagen att locka till sig resenärer är att satsa på expertkunskap.

– Specialistkunskaper om resmålen blir allt viktigare för resebolagen för att kunna erbjuda något extra till kunder som är vana att själva boka resan på nätet. Att då faktiskt kunna mer om resmålen, kunna föreslå resor till kräsna och pålästa kunder, blir viktigare och viktigare, säger Katarina Daniels.

Katarina Daniels tror dock inte att den klassiska, vanliga, chartern kommer att försvinna helt, den har för många fördelar. Bland annat under generationsresor där flera släktled är med så kan det vara skönt att ha allt från flyg till transfer och hotell.

– Chartern kommer förmodligen att utvecklas – det standardiserade kommer finnas kvar, men de kommer också kunna erbjuda mer flexibla resor, säger Katarina Daniels.

Följ ämnen i artikeln