Cariocan - ingen vanlig Volvo

Uppdaterad 2012-11-06 | Publicerad 2007-05-25

Bara två rullande exemplar återstår av lyxbilen

De flesta tror att Volvo tog steget

in i lyxsegmentet i och med 164:an, men de byggde en lyxbil redan på 1930-talet. Den hette Carioca.

I dag tillverkar Volvo mest ”premiumbilar” men förr byggde man främst arbetshästar. Suggan var 1950-talets trognaste taxibil. Duetten blev 1960-talets hantverkarfavorit och på 1970-talet tog 145 Express över.

Stämningen blir andäktig när Bengt Fallsberg startar sidventilssexan. Med en mjuk viskning glider vagnen framåt i solskenet. Man sitter bekvämt, bilen rullar stadig och den tunga karossen rör sig med ett värdigt lugn över vägens ojämnheter. Visst är det en härlig bil, men jag kan inte låta bli att fråga varför man skaffar sig en Carioca, när det finns så många andra roliga bilar i världen.

– Av de 500 exemplar som byggdes har bara ungefär 25 överlevt. Är det svar nog?

Nej, det är det inte. Bengt berättar därför vidare att första ägaren var Näs Säteri på Vikbolandet, där bilen användes mellan 1936 och 1954, då den ställdes undan. Någon gång på 1960-talet köptes kärran av en god vän till Bengt och 1970 kom den i hans egen ägo.

Renoveringen tog fyra år

Restaureringen kom dock inte igång förrän år 2001, då hade Bengt blivit pensionär och fått tid över till ett så här stort projekt. Under fyra år genomgick vagnen en försiktig renovering, där originaliteten prioriterades.

Den största utmaningen var karossens rost. För övrigt var bilen i ett förvånansvärt bra skick. Chassit har bara rengjorts, behandlats och smorts upp. Till och med i bromssystemet behövdes bara ett fåtal delar bytas ut. Elkablarnas isolering var däremot så dålig att hela kabelsystemet byttes mot nytt.

Ett av två rullande exemplar

Det mest fantastiska är dock att hela inredningen med stolar, mattor och tak bara behövde rengöras och lagas lite med nål och tråd. Ett mycket gott betyg på textiliernas kvalitet! Det är kanske inte så konstigt att Cariocan blev den dyraste Volvo som någonsin har tillverkats, i förhållande till sin samtid.

För två år sedan kom bilen åter ut på vägarna. Och då visade det sig att detta var en av världens två rullande Cariocor. Ett par andra finns på museer och ett par är under renovering, resten betraktas som reservdelsbilar. Unik var ordet!

Volvo PV 36 ”Carioca”

Bosse Andersson/text och foto (bildoktorn@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln