VW visar: Så ska fuskbilarna fixas

Publicerad 2015-11-19

VW är ett steg närmare lösning.

Detta då de nu demonstrerat hur de ska ”rätta till” sina manipulerade motorer.

Men det kommer att ta lång tid innan alla bilar kan fixas, det rapporterar Automotive News.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Det är nu två månader sedan skandalen med manipulerade utsläpp briserade.

Volkswagenkoncernen, som hittills är den enda namngivna ”fuskaren”, har jobbat på högvarv för att komma på en lösning på problemet – och nu uppges de ha hittat ett sätt.

Branschtidningen Automotive News rapporterar att VW demonstrerat hur de ska modifiera sina 1,6-litersdieslar för att klara kraven.

Väntar på godkännande

Enligt tidningens uppgifter har de visat tyska transportmyndigheten KBA vilka hård- och mjukvaruuppdateringar som behövs.

Om uppdateringen godkänns kan de cirka 540 000 drabbade bilarna i Tyskland kallas in för att fixas. Och om beslutande myndigheter i övriga Europa håller med KBA så är det totalt 3,6 miljoner bilar som ska uppdateras.

Men då kommer frågan, den hårdvara som behövs, bland annat nya insprutningsmunstycken samt större katalysatorer, kommer ta månader att få fram – bara för att fixa bilarna i Tyskland.

Den lösning VW presenterat må vara den viktigaste. Men, den gäller bara 1,6-litersmaskinerna. Övriga drabbade motorer kommer för de mesta klara sig på betydligt billigare mjukvaruuppgradering. Enligt en VW-talesperson så kommer lösningen till resterande motorer senast i mitten av december.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Aftonbladet Bil