Arlas ekologiska mjölk utses till ”Årets matbluff”

Årets matbluff 2021 är utsedd.

Med frasen ”Netto noll klimatavtryck” tog Arlas ekologiska mjölk hem flest röster av svenska folket.

– Konsumenterna blir allt mer medvetna om företagens försök att skönmåla sina miljöfrämjande insatser, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara som delar ut utmärkelsen.

Med frasen ”Netto noll klimatavtryck" kammade Arlas ekologiska mjölk hem antipriset ”Årets matbluff” 2021. Det meddelar konsumentföreningen Äkta vara, som delar ut utmärkelsen, i ett pressmeddelande.

Arla fick hela 6 862 av 22 244 röster, vilket innebär att företaget alltså vann med mer än 30 procent av rösterna.

– Bluffen är lite annorlunda än tidigare år eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses bluffig, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara.

Många företag använder greenwashing

Under 2021 kom det totalt in 186 nomineringar till ”Årets matbluff”, vilket är nytt rekord. Arlas ekologiska mjölk stod som finalist tillsammans med fem andra varor, men kammade alltså hem antipriset med stor marginal.

Enligt Äkta vara använder allt fler företag sig av så kallad greenwashing.

Det innebär kortfattat att företag använder marknadsföring för att skapa en bild av att vara miljövänliga, genom att belysa genomförda miljövänliga insatser – samtidigt som företagen fortsätter orsaka miljöförstörande utsläpp på andra håll.

– Att Årets Matbluff i år går till en produkt som använder klimatargument som marknadsföringsknep visar att konsumenterna blir allt mer medvetna om företagens försök att skönmåla sina miljöfrämjande insatser, säger Björn Bernhardson.

Konsumentombudsmannen (KO) har tidigare valt att stämma Arla till Patent- och Marknadsdomstolen på grund av "Netto noll-kampanjen". Ärendet har ännu inte avgjorts.

Arla: ”Aldrig försökt vilseleda någon”

Arla kommenterar nomineringen, och säger att få företag har lika ”rena och naturliga” produkter som Arla.

”Köper man mjölk får man mjölk och inget annat. Nomineringen har ju inget med produkten i sig att göra”, skriver företaget i en kommentar till Äkta vara angående nomineringen till antipriset.

Arla skriver också att det är deras marknadsföring Netto Noll som ifrågasätts.

”Vi har aldrig försökt vilseleda någon och ser över hur vi kan tydliggöra kommunikationen kring vårt hållbarhetsarbete framöver. Vi har full respekt för att det är ett komplicerat område som inte är helt enkelt att förstå” fortsätter Arla.

Motiveringen till antipriset

Äkta vara nominerade Arlas ekologiska mjölk till Årets matbluff på följande sätt:

Framsidan på Arlas ekologiska mjölk pryds av en tjusig logga som lyder: "Netto noll klimatavtryck", vilket kan leda konsumenterna att tro att mjölken inte har någon klimatpåverkan. Det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral. Arla hävdar att deras insatser för att binda och/eller motverka utsläpp av koldioxid gör att de likväl kan använda sig av uttrycket Netto noll klimatavtryck på sina ekologiska produkter, så som mjölk, fil och grädde. Konsumentombudsmannen (KO) tycker annorlunda och har nu stämt Arla inför Patent- och marknadsdomstolen.”

Konsumentombudsmannen (KO) har tidigare valt att stämma Arla till Patent- och Marknadsdomstolen på grund av ”Netto noll-kampanjen”.
Konsumentombudsmannen (KO) har tidigare valt att stämma Arla till Patent- och Marknadsdomstolen på grund av ”Netto noll-kampanjen”.

Resultatet i omröstningen

  • Arla Ekologisk mjölk ("Netto noll klimatavtryck"): 6 862 röster
  • Gille Finskorpor mandel: 4 252 röster
  • Plantin Olja med smak av svart tryffel: 4 044 röster
  • Abba Ekspånsrökta musslor: 3 231 röster
  • HealthyCo Mayo Chipotle & Lime: 2 745 röster
  • Änglamark Fruktgodingar jordgubb: 1 110 röster
Publisert:

LÄS VIDARE

Ämnen i artikeln