Efter skandalen: Nu tvingas chefen avgå

Uppdaterad 2018-07-04 | Publicerad 2015-12-04

Han var hjärnan bakom VW-koncernens modultänk.

Men nu efter 30 år tvingas Ulrich Hackenberg ta bakdörren ut från biljätten.

I ett pressmeddelande berättar man att teknikchefen ”valt” att lämna Audi.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Ulrich Hackenberg kom till Audi 1985 och sedan dess har han varit en kändis inom Volkswagengruppen.

Hos Audi har han lett den tekniska utvecklingen hos modellerna 80, A2, A3, A4, A6, A8 och TT samt en otrolig mängd teknik som används av hela koncernen.

Sedan 2007 har han varit ansvarig tekniska utvecklingen in om VW-gruppen och det är under den här tiden som han utvecklat hela modul-tanken och den ”modulära longitudinella verktygslådan” som man använder i VW.

Och han har hyllats för det.

Jobbat för VW i 30 år

Men dieselskandalen blev snabbt hans fall och så fort det uppdagades blev han ”avstängd”.

Nu efter två månader har man gjort upp och Hackenberg avgår och utgår ur Audi.

”Under de 30 år han har varit aktiv inom Volkswagengruppen har Ulrich Hackenberg varit delaktig i livsviktiga strategier och modellbeslut. Åtskilliga modeller från Audi, Volkswagen och Bentley har påverkats av hans hängivenhet och expertis, säger Audis ordförande, Rupert Stadler, i ett pressuttalande.

Efterträdare blir Stefan Knirsch, tidigare motoransvarig på Audi.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.